Lock iconRectangle 1Rectangle 2 + Rectangle 2 CopyShapeRectangle 1
6 Tips For å Håndtere Cravings

6 Tips For å Håndtere Cravings

 

Suget etter noe søtt, surt, crunchy eller annet. Bedre kjent som cravings.

Mange mener cravings er det største problemet når det kommer til å legge om livsstilen og velge sunnere alternativer i hverdagen.

Det verste er at du ikke klarer å styre det.

Det kommer ut av intet.

Enten du er ute og går en tur, på kontoret, hjemme og leser, eller på lesesalen, suget etter noe godt viser ingen nåde og krever oppmerksomhet.

Og den vil ha oppmerksomhet NÅ.

Høres dette kjent ut?

I så fall ikke fortvil, du er ikke alene.

Etterhvert som man lærer kroppen sin å kjenne og oppdager når og hvorfor cravings oppstår, er det faktisk utrolig hvor lett det faktisk er å ta hånd om det uten å måtte spise noe som helst.

For eksempel, visste du at cravings gjerne kun varer i 15 minutter?

Ved å holde deg opptatt i den 15-minutters perioden kunne du overlistet det sukkersuget.

Som sagt, jo mer du vet, jo lettere vil det være å kunne holde cravings i sjakk og holde deg i rute mot en sunnere livsstil.

 

Her er en oversikt over 6 måter å håndtere cravings på.

 

#1 Håndter stressnivået ditt

 

Trøstespising er en av de vanligste grunnene til at man overspiser eller velger mindre sunne alternativer. Hvis du er konstant stresset og sliten, hvordan kan du forvente at du har viljestyrke igjen til å velge sunnere matalternativer?

Voksne mennesker tar i gjennomsnitt rundt 35.000 beslutninger hver dag. Barn derimot? Kun 3000.

Jo flere beslutninger og ting vi må håndtere, jo mindre viljestyrke har vi til å ta fornuftige, sunne valg gjennom dagen.

Dette er hovedgrunnen til at godteri og andre søtsaker ofte er nærmest kassen i matbutikker. Ved å sende deg rundt hele butikken og dermed foreta mange beslutninger om hva du skal, og ikke skal kjøpe, håper butikkeiere på at innen du har kommet til kassen er viljestyrken din lavere og du lettere plukker med deg en ekstra sjokolade og potetgull når du skal betale.

Stress ned. Pust ut. Ta det rolig. Prøv å ta færre beslutninger i løpet av dagen slik at når det virkelig gjelder, har du mer enn nok viljestyrke til å foreta sunnere og mer fornuftige valg.

  

#2 Finn utløseren

 

Dette er litt knyttet opp mot #1, med tanke på at stress ofte kan føre til trøstespising. Men det er ikke kun stress som kan utløse cravings.

En enkel måte å finne ut hva som utløser dine cravings er å skrive ned det du gjorde rett før du fikk følelsen av at du trengte noe godt.

Spiste du noe annen mat? Drakk kaffe? Så du på TV?

Hvordan følte du deg? Sliten? Stresset? Nervøs? Sint?

Hva enn du følte, skriv det ned og anerkjenn at det er en mulighet for at det utløste følelsen av cravings.

Hvis du gjør dette over en periode vil du etterhvert se noen mønster, som når og hvorfor cravings oppstår.

Ved å finne ut hva slags situasjoner, aktiviteter og følelser som utløser cravings vil du være mer forberedt når det først oppstår.

  

#3 Ikke feiltolk det for kjedsomhet

 

Dette er en annen  grunn til at folk overspiser eller får et sug etter noe godt.

Man kjeder seg.

Hvor ofte hender det at du sitter hjemme uten noe å gjøre, kun for å finne deg selv tittende i kjøleskapet eller andre steder etter noe godt å tygge på?

Man vil fylle tomrommet som kommer i form av kjedsomhet opp med noe, og da blir det lett å velge noe god mat eller godteri.

Men som sagt, cravings pleier kun å vare i 15 min. Finn på et eller annet i 15 minutter. Gå deg en rask tur, ta noen push-ups. Hva som helst. Bare du holder deg opptatt i 15 minutters tid.

 

#4 Minn deg selv på at det kun er en følelse

 

Når alt kommer til alt, er cravings kun en følelse. Du har lyst på noe.

Selv om du har lyst, og føler suget etter noe godt, behøver du faktisk ikke gi etter for den grunn. Viljestyrke kommer til tankene.

Ha litt disiplin. Du trenger ikke anerkjenne at alle tanker du har trenger å bli utført. Distanser deg selv litt fra dine behov.

Dette er lettere sagt enn gjort. Men ta et steg tilbake, og tenk litt over at dette kun er en følelse. Ikke noe mer. Og sannsynligvis en følelse som vil gå over ganske fort. (Se punkt #3).

 

#5 Anerkjenn det

 

Denne er litt i strid med forrige punkt, men tenk litt over dette. Noen ganger trenger kroppen din kun litt anerkjennelse og oppmerksomhet. Ikke kjeks, ikke godteri, men oppmerksomhet.

Hør på kroppen din.

Du kan fort finne ut at det ikke er godteri du har lyst på, men noe annet.

Er du fornøyd med hverdagen? Takknemlig?

Ved å lytte til kroppen din kan du fort finne ut om du har noen underliggende behov som kommer i form av cravings.

 

#6 Nyt det

 

Du prøvde alle punktene på listen her for å overkomme sukkersuget.

Men du klarte det ikke. Du spiste den sjokoladen. Potetgullposen gikk redd ned.

Det er helt greit.

Nyt det. Nyt hver siste bit.

Du har allerede spist, hvorfor skal du få dårlig samvittighet for det?

Å bli sur eller lei deg fordi du ikke holdt deg hjelper ingen verdens ting. I verste fall kan det føre til en negativ rutine hvor du trøstespiser oftere.

I morgen er en ny dag. Imens, nyt den sjokoladen.

 

Jeg håper du får bruk for hvert fall et av tipsene delt her og at dette hjelper deg mot en sunnere livsstil.

 

Hvis du har noen andre tips til å håndtere cravings som ikke er nevnt her vil vi gjerne høre fra deg! Legg igjen en kommentar under.

 God trening!


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar










Facebook    Instagram    Kontakt oss    Finn oss på kart

Salg

Utilgjengelig

Utsolgt