Lock iconRectangle 1Rectangle 2 + Rectangle 2 CopyShapeRectangle 1
Dette Bør Du Spise Før og Etter Trening

Dette Bør Du Spise Før og Etter Trening

 

Det er ofte vanskelig å vite hva du skal spise før og etter en treningsøkt. 

Men uansett mål, enten det er å bygge muskler, gå ned i vekt, eller forbedre kondisjonen, er det gunstig å spise riktig mat både før og etter treningen for å få mest mulig ut av økten.

Hvis du er en av de som sliter deg ut flere ganger i uken ved trening, uten å ha oppnådd de resultatene du ønsker, kan det være greit å se på hva du spiser før, under og etter trening.

Skal jeg ta proteinshaken før eller etter? Eller kanskje begge deler? Hvor mange gram karbohydrater burde jeg få i meg? 

Banan etter trening? Ekke de fulle av sukker?

Det er ikke lett å vite rett fra galt, og ting er heller ikke svart hvitt. Svaret på hva som funker best for akkurat deg er veldig individuelt. Likevel, så er det alltid fint med noen retningslinjer som kan få deg på rett spor.

 

Når og hva burde jeg spise før trening?

 

Dette kommer først og fremst ann på treningsøkten. Er treningen forholdsvis rolig, som en fjelltur, sykkeltur, rask gange eller annen lav-intensitetstrening, hentes mesteparten av energien fra fettsyrer i kroppen. Kroppens fettreserver er såpass store, så det er derfor mulig å trene på lav intensitet uten tilførsel av energi.

Ved høyere intensitet på treningen vil mer av energibruken komme fra karbohydrater. Dermed kan det være en fordel å fylle opp glykogenlageret i kroppen før en hard økt. 

Dersom du skal trene styrke kan det også være fordelaktig å få i seg noe proteiner før økten. En proteinbar, egg, kylling, fisk og annet kjøtt er alle gode kilder.

Hvis du samtidig ønsker å gå ned i vekt er det viktig å huske på at du må være i et kaloriunderskudd, og disse måltidene du spiser før og etter trening burde inngå i ditt daglige kaloriregnskap og ikke overskride ditt anbefalte kalorinivå.  

  

Her er noen eksempler på måltider du kan spise før trening

 

Større måltider 2-3 timer før trening

  • Grove brødskiver med noe proteinrikt pålegg (egg, kylling pålegg, roastbeef etc.)
  • Havregryn med melk og kanel toppet med bær
  • Kyllingsalat med fullkornspasta
  • Annet kjøtt med noen poteter eller ris

 

Mindre måltider 30-60 min før trening

  • Cottage cheese blandet med syltetøy
  • 150 gram frukt med litt youghurt og musli
  • En skyr og en proteinshake
  • En neve nøtter og noe frukt
  • Proteinbar
  • Knekkebrød med noe proteinrikt pålegg (makrell i tomat, egg, kylling etc)

 

Varier hva du spiser før trening etter hvordan treningsøkten blir. Husk på hva slags energiforbruk forskjellig trening trenger og spiser deretter.

 

Hva med etter trening?

 

Hvis du er vanlig mosjonist trenger du ikke stresse med å få i deg noe rett etter trening. Ikke tenk på at du må ta proteinshaken RETT ETTER treningen for å få maksimalt utbytte.

Det kan i verste fall føre til at du drikker eller spiser mer energi enn det du har brukt på treningsøkten før du i det hele tatt har kommet deg hjem. Dette er spesielt viktig dersom du prøver å gå ned i vekt.

Men, det kan være gunstig med noe påfyll, dersom det for eksempel er lenge siden du har spist. Det er primært karbohydrater og proteiner det er gunstig å fylle på etter trening.

Dette kommer som sagt ann på hvordan du har trent. Har du trent styrke og brutt ned musklene er det fint å fylle på med proteiner slik at du begynner oppbyggingsprosessen av musklene.

Har du trent intervaller kan det være fint å fylle opp glykogenlagrene med karbohydrater for å få tilført energi.

 

Her er noen eksempler på hva du kan spise etter trening

 

  • Proteinshake og en banen
  • Epleskiver og peanøttsmør
  • Proteinbar
  • Skyr
  • Cottage cheese, honning og frukt
  • Yohurt
  • Smoothie

 

 Husk å spise et større måltid senere som inneholder både fett, proteiner og karbohydrater for å få et komplett måltid og maksimere resutisjonen.

 

Andre nyttige tips

Husk å holde deg hydrert gjennom dagen og treningsøkten ved å drikke vann. Drikk flere små glass gjennom dagen istedenfor å helle nedpå større menger på en gang.

Det er også viktig å huske på at det er lett å overspise når man begynner å trene. Mange trener for å gå ned i vekt, og øker dermed treningsmengden.

Det mange gjør feil er at de samtidig øker mengden mat de får i seg. Husk på at det viktigste med vektnedgang er å holde deg i et kaloriunderskudd.

La ditt totale kalori inntak gjennom dagen bestemme om du trenger et stort eller lite måltid, enten det er før eller etter trening.

Planlegg det hva du skal spise rundt hvordan treningsøkten blir og hvor mange kalorier du trenger i løpet av en dag.

 

Hva spiser du før og etter trening? Legg igjen en kommentar under og fortell!

God trening!


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar



FØLG OSS PÅ INSTAGRAM #fitstyle_no




logo


Facebook    Instagram    Kontakt oss    Finn oss på kart

SALG

Utilgjengelig

Utsolgt