Lock iconRectangle 1Rectangle 2 + Rectangle 2 CopyShapeRectangle 1
Glem Alt Du Vet om Synlige Magemuskler – Dette er Det Som er Viktig

Glem Alt Du Vet om Synlige Magemuskler – Dette er Det Som er Viktig

 Å få sixpacken eller en flat mage er noe de fleste drømmer om, men færreste oppnår.

 

Kanskje ikke så rart, med all den misvisende informasjonen som finnes der ute, spesielt på nett. Gjør et kjapt søk på ”hvordan få sixpack” og dette er det typiske resultatet: 

  • 10 dager til sixpack
  • Slik kan du få sixpack på 10 minutter
  • Sixpack på 6 uker
  • Få sixpack på 1 uke

 

La meg bare skuffe deg her og nå, men det å få en sixpack på 1 uke, 10 dager, kanskje til og med 6 uker er så uaktuelt du får det.

Du har blitt solgt en løgn. Sannsynligvis som del av et treningsprogram eller liknende hvor noen ”lover deg en sixpack i løpet av noen uker med kun 10 minutter trening om dagen”.

Herregud hvor latterlig.

Jeg skriver ikke dette for å gjøre noen motløs. Tvert imot, jeg håper dette motiverer de som faktisk er interessert i å få sixpacken eller en flat mage til å forberede seg på litt hardt arbeid og tålmodighet.

Det er en klassisk myte at hvis du trener nok mage så kommer sixpacken etterhvert. La meg si det en gang til, det er en klassisk myte.

Trist, men sant.

 

De fleste treningsekspertene er enige om at det som regel er to faktorer som spiller inn for å få flat mage:

  • Fettprosent
  • Muskelmasse 

 

Du kan ha de sterkeste og største magemusklene i verden, men hvis du har et overflødig fettlag som dekker magen, vil ikke de veltrente magemusklene synes.

 På den andre siden, hvis du har underutviklede kjerne- og magemuskler er det også en selvfølge at sixpacken uteblir.

Det er jeg enig i, men personlig mener jeg at det er to andre grunner som er like viktige som bidrar til at sixpacken eller den flate magen er fraværende:

  • Du er utålmodig og har altfor høye forventninger til resultatene du vil oppnå
  • Du har ikke disiplinen til å spise og trene slik du må for å oppnå ønskede resultater

 

 Det er kanskje ikke så rart at mange er utålmodige og har urealistiske forventninger med alle clickbait artiklene og treningsmagasinene.

Sannheten er at det kan ta flere år å få sixpack hvis du ikke er i grei form fra før. Igjen, jeg skriver ikke dette for å gjøre noen motløs, men det er på tide med litt ærlighet. Du fortjener det.

 

Så, hva kan du gjøre for å komme nærmere målet om sixpack eller flat mage?

 

For deg som har overflødig fett

Du må enkelt og greit fjerne det fettlaget som ligger over magen. Dette oppnås ved å rydde opp i kostholdet ditt og bevege deg mer i hverdagen.

Her er 3 tips til å komme nærmere sixpacken eller den flate magen:

 

#1 Du må spise i et kaloriunderskudd.

Altså du må forbrenne flere kalorier enn du får i deg. Dette gjøres som sagt ved å rygge opp i kostholdet og å få mer mosjon i hverdagen.

For å finne ditt daglige kaloribehov kan du bruke denne kalkulatoren for å regne det ut. Dette vil gi deg en pekepinn på hvor mange kalorier du må få i deg i løpet av en dag.

Begynn å ha fokus på å spise sunnere, naturlige råvarer. Altså ikke ting som kommer ferdig pakket med en lang innholdsfortegnelse over hva ”maten” inneholder.

Dette vil være rene stykker av kjøtt, fisk, fugl, frukt, grønnsaker, avokado, olivenolje, nøtter og søtpoteter for å nevne noen.

Baser kostholdet rundt slike matvarer og du vil være på god vei. Du må fortsatt spise i et kaloriunderskudd, men råvarene nevnt over har ofte et mye mindre kaloriinnhold enn typiske hurtigmat produkter

 

#2 Kombiner styrketreningen med intervaller

Punktforbrenning er en myte. Dette er grunnen til at du ikke vil få en flatere mage kun gjennom å ta situps.

Styrketreningen vil bidra til å øke forbrenningen på lang sikt og hjelpe deg med å bygge mer muskler.

Intervaller er en utrolig effektiv måte å forbrenne fett på, så en kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening komplementerer hverandre perfekt og vil gi størst utbytte.

Baser treningsprogrammet ditt rundt baseøvelser som knebøy, markløft, stående roing og benkpress. Disse øvelsene aktiverer flere muskelgrupper om gangen samtidig som du trener kjernemusklene.

Andre gode øvelser for kjernemuskulaturen er planken, sideplanken, rygghev på ball og V situps.

 

#3 Vær tålmodig

Glem alle salgstriksene og andre idiotiske artikler du har lest om hvordan du kan få en sixpack med kun noen minutters trening.

Dette vil ta tid. Men ved å gjøre de to tipsene over, så er du ikke kun på vei mot en sixpack eller en flatere mage, du er på vei mot en sunnere, mer energifullt liv. Og jeg vil tørre å påstå at det er viktigere.

Det er selvfølgelig fint å se bra ut og ha en fin kropp, men det å ha energi og livsglede er det som er virkelig betyr noe.

Anerkjenn at ting tar tid, men at du er i prosessen mot en bedre kropp og et bedre liv. Det vil gjøre ting lettere og forhåpentligvis gi deg mer tålmodighet.

 

For deg som har underutviklede kjerne- og magemuskler

Du har det mange mener er en lettere vei. Men det å legge på seg muskler er ikke så lett som mange tror. Det krever hardt arbeid og disiplin det også.

Du må kort fortalt bygge muskler. Dette gjøres ved mange av de samme metodene som allerede er nevnt over, men det er et par ting som er forskjellig.

Her er 3 tips til deg som vil hjelpe deg nærmere sixpack eller flat mage:

 

#1 Du må spise i et kalorioverskudd

Akkurat på samme måte som personen som vil ned i vekt må spise i et kaloriunderskudd, må du spise i et kalorioverskudd hvis du vil opp i vekt.

Igjen, bruk denne kalkulatoren for å regne ut ditt daglige kaloribehov. Baser kostholdet ditt på maten nevnt over: rene stykker av kjøtt, fisk, fugl, frukt, grønnsaker, avokado, olivenolje, nøtter og søtpoteter for å nevne noen.

Du vil ha litt mer pusterom til å spise litt mer som du vil, men vær forsiktig. Du vil opp i vekt, ja, men spiser du kun hurtigmat og liknende vil mesteparten av vektøkningen komme fra fett, og ikke muskler.

 

#2 Tren tunge baseøvelser

Vil du vite den beste mageøvelsen? Knebøy, markløft, stående roing. Alle disse baseøvelsene som ble nevnt over er kanskje noe overaskende de beste mageøvelsene.

Dette er fordi de aktiverer flere muskelgrupper, som blant annet kjernemuskulaturen. Dette vil hjelpe deg å bygge muskler raskere og hjelpe deg godt på vei mot sixpacken eller den flate magen.

Et lite tips. Husk at tungt er relativt. Altså, det andre kanskje ser på som lett, kan være tungt for deg. Ikke sleng på 120 kg i knebøyen hvis du aldri har trent før.

Start med en vekt du er trygg på og kan utføre øvelsen med perfekt form og bygg deg oppover.

 

#3 Vær tålmodig

Jeg skriver dette igjen for det er så utrolig viktig. Du må ha tålmodigheten til å trene en stund uten å se særlig til resultater.

Hvor lang tid det vil ta før musklene vokser er utrolig individuelt. Men jeg kan garantere deg at hvis du har disiplinen til å trene hardt, og spise riktig over en lengre periode, så vil musklene komme.

Spørsmålet er kun om du har disiplinen nok til å holde koken oppe over en lenger periode, og ikke kun noen få uker.

Jeg håper dere fikk litt klarhet i hva det faktisk krever å få en sixpack eller flat mage. Det er på tide at treningstips blir basert på fakta og sannheter og ikke kun salgstriks og liknende.

 

Hvis dere syntes denne artikkelen var hjelpsom, eller du har et spørsmål, legg igjen en kommentar i feltet under.

 

God trening!

 


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar



FØLG OSS PÅ INSTAGRAM #fitstyle_no




logo


Facebook    Instagram    Kontakt oss    Finn oss på kart

SALG

Utilgjengelig

Utsolgt